Dodatki

Uwaga: Podczas tworzenia poniższego materiału przyjęte zostało założenie, że czytelnik posiada już wiedzę na temat programu Revit Architecture 2011 odpowiadającą zawartości opracowania „Autodesk Revit Architecture – Mój pierwszy projekt”. Znacznie ułatwi to korzystanie z poniższych informacji. Opisane poniżej ćwiczenie ma za zadanie pomóc poznać proces przenoszenia trójwymiarowego modelu budynku stworzonego w programie Revit Architekture do programu 3ds Max Design. Wykorzystamy do tego pliku materiały wchodzące w skład opracowania „Mój pierwszy projekt – Revit Architecture 2011”.



Revit Architecture 2011 – eksport modelu do programu 3ds Max Design 2011


  1. W programie Revit Architecture otwórz plik skończony projekt.rvt. Znajdziesz go na płycie dołączonej do podręcznika „Mój pierwszy projekt” lub na tej stronie
  2. Przejdź na domyślny widok 3D.
  3. W pasku kontroli widoku zmień poziom szczegółowości na niski.
  4. Rozwiń menu aplikacji, następnie rozwiń menu Eksport i wybierz opcję FBX.




    FBX to format służący wymianie m.in. modeli 3D pomiędzy różnymi aplikacjami. W tym przypadku pomoże nam przenieść model budynku do programu 3ds Max Design 2011.
     
  5. Zapisz plik .fbx w dogodnej lokalizacji i pod wybraną przez siebie nazwą.
  6. Otwórz program 3ds Max Design 2011.
  7. W programie 3ds Max Design 2011 rozwiń menu aplikacji, następnie rozwiń menu References i wybierz opcję File Link Manager.


     
  8. W oknie File Link Manager, w zakładce Attach kliknij przycisk File… i wskaż wcześniej zapisany plik .fbx


     
  9. Rozwiń menu szablonów importu Preset i wybierz pierwszy od góry: Autodesk Revit FBX – Combine By Revit Material


     
  10. Kliknij przycisk Attach this file.




    Model został zaimportowany do naszej sceny. Razem z nim wczytany został widok 3d, który został zamieniony na obiekt kamery.





    Kliknij rysunek aby powiększyć


    Tym samym udało się nam przenieść model z Revit Architecure do 3ds Max Design. Wykorzystamy teraz fakt, że nie został on jedynie zaimportowany, ale zostało utworzone połączenie między plikiem programu 3ds Max Design a plikiem .fbx.
     
  11. Wróć do programu Revit Architecture i w projekcie skończony projekt.rvt otwórz widok przekroju: Przekrój 1.
  12. Zmień współrzędną poziomu dach na: 2000.



    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  13. Przejdź na domyślny widok 3d i ponownie wyeksportuj model do formatu .fbx. (dla przypomnienia: Menu aplikacji – Eksport – FBX)
  14. Zapisując plik .fbx wskaż jego poprzednią wersję, aby została ona nadpisana.
  15. Wróć do programu 3ds Max Design 2011.
  16. Rozwiń menu aplikacji, następnie rozwiń menu References i wybierz opcję File Link Manager.
  17. W oknie File Link Manager przejdź na zakładkę Files.




    Zwróć uwagę na ikonę przy ścieżce podłączonego pliku .fbx – oznacza ona, że plik został zmodyfikowany i wymaga ponownego załadowania do programu.

     
  18. Odznacz opcję Show Reload options.


     
  19. Kliknij Reload…


     
  20. Zamknij okno File Link Manager.

Plik został przeładowany, a model w programie został tym samym zaktualizowany. Możliwość tworzenia żywego połączenia pomiędzy środowiskiem pracy architekta i osoby wykonującej wizualizacje może znacznie ułatwić proces tworzenia renderingów. Możemy przenieść i wykorzystać w programie 3ds Max Design 2011 znacznie więcej informacji i elementów zdefiniowanych w programie Revit Architecture 2011.

Podpowiedź:
Zachęcam do poeksperymentowania z różnymi materiałami w programie Revit i obserwacji jak i one zostaną odpowiednio zinterpretowane w programie 3ds Max Design. Dzięki za wspólne modelowanie.

Pozdrawiam i do następnego razu!
 


Stanisław Ciesielski
Inżynier Aplikacji AEC
Datech
Tech Data Polska

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×