Dodatki

Uwaga: Podczas tworzenia poniższego materiału przyjęte zostało założenie, że czytelnik posiada już wiedzę na temat programu AutoCAD Civil 3D 2011 odpowiadającą zawartości opracowania „AutoCAD Civil 3D – Mój pierwszy projekt”. Znacznie ułatwi to korzystanie z poniższych informacji.

 

AutoCAD Civil 3D -Tworzenie podzespołów z polilinii

Podczas projektowania w programie AutoCAD Civil 3D może się zdarzyć, że nie odnajdziesz na palecie narzędzi odpowiedniego podzespołu. Może być również tak, że te dostępne będą zbyt skomplikowane lub utworzenie całego zespołu będzie oznaczało użycie bardzo dużej liczby podzespołów. W takich sytuacjach idealnym rozwiązaniem wydaje się być zastosowanie narzędzia do tworzenia podzespołów z polilinii.

  1. Otwórz nowy rysunek. Użyj szablonu _AutoCAD Civil 3D (Drogi-Sieci)_PL.dwt

Narysuj polilinią obrys podzespołu, który chcesz utworzyć. W tym ćwiczeniu będzie to krawężnik z podsypką na ławie betonowej.



Uwagi:

  • Cały podzespół musi być narysowany jedną polilinią
  • Łuki (np. wyokrąglenia krawężnika) zostaną zamienione na kilka odcinków prostych – ich liczba zależeć będzie od ustawień długości strzałki
  • Już na etapie rysowania musisz przemyśleć jakie kody i w jakich miejscach chcesz dodać do podzespołu, pamiętając o tym, że:
    • kody punktu możesz dodać na początku i końcu każdego odcinka prostej
    • kod łącza możesz dodać do odcinka polilinii pomiędzy dwoma punktami
    • kształt (a później kod kształtu) możesz dodać tylko do zamkniętego obszaru
  1. Na panelu Utwórz projekt karty Narzędzia główne wybierz polecenie Utwórz podzespół na podstawie polilinii


     
  2. Wybierz polilinię, którą przed chwilą narysowałeś
  3. W oknie Utwórz podzestaw z polilinii:


    Program utworzył podzespół złożony z krawężnika, podsypki i ławy. Teraz dodasz do niego kody punktów, połączeń i kształtu.

    Na tym etapie powinieneś zastanowić się do jakiego rodzaju analiz będziesz używał podzespołu (np. jeśli potrzebujesz obliczyć materiały musisz dodać kod kształtu; z kolei do utworzenia powierzchni użyjesz kodów połączeń ilub punktów).

    W naszym przykładzie dodamy podstawowe kody połączeń potrzebne do późniejszego utworzenia powierzchni – Góra, Odniesienie, a także kody kształtu dla każdego elementu.


    Kliknij rysunek aby powiększyć

    Jeśli znaczniki punktów zaciemniają widok, w każdej chwili możesz zmienić skalę w prawym dolnym rogu ekranu.
    • zmień nazwę na Krawężnik z ławą
    • Wybierz Przekrój normalny (zespół) dla Stylu zestawu kodów
    • ustaw Tworzenie łącza na Wiele.
  4. Zaznacz utworzony wcześniej podzespół.
  5. Na dynamicznej karcie narzędzi kliknij Dodaj kod


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  6. Wpisz kod Góra Pamiętaj, że program rozróżnia wielkość liter i polskie znaki.
    Góra, góra, Gora - to trzy zupełnie różne kody!
  7. Zaznacz górną linię krawężnika Program dodał kod Góra do wybranego przez Ciebie łącza. Zwróć uwagę na zmianę jego koloru.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  8. Samodzielnie dodaj teraz kod Góra do ukośnego łącza w krawężniku, a następnie do spodu ławy kod Odniesienie.
    Zauważ, że po dodaniu kodu Odniesienie kolor łącza nie uległ zmianie. Wynika to ze sposobu wyświetlania zawartego w stylu kodu. Wszystkie kody, jakie posiada podzespół możesz w każdej chwili sprawdzić - po zaznaczeniu podzespołu wybierz Właściwości podzespołu.


    Kliknij rysunek aby powiększyć

    Następną czynnością, jaką wykonasz będzie dodanie kodów kształtu. Użyjesz do tego zapisanych w szablonie kodów: Krawężnik i Podsypka oraz stworzonego przez siebie kodu ŁawBet.
  9. Zaznacz podzespół
  10. Na dynamicznej karcie narzędzi kliknij Dodaj kształt


     
  11. Wskaż wszystkie łącza krawężnika tak, aby wybrane elementy utworzyły zamknięty obszar.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  12. Zaakceptuj wciskając Enter. Program dodał kształt do Twojego podzespołu. Dodasz teraz do niego kod.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  13. Zaznacz podzespół
  14. Na dynamicznej karcie narzędzi kliknij Dodaj kod.
  15. Wpisz Krawężnik
  16. Wskaż kształt, który wcześniej dodałeś do podzespołu. Zaobserwuj zmiany.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  17. Samodzielnie dodaj teraz kształt, a następnie kod Podsypka do odpowiedniej części podzespołu. Aby łatwiej wybrać odpowiednie łącza użyj trybu Wybieranie cykliczne (włączysz ją na dolnej belce narzędziowej).



    Prawidłowo zakodowany podzespół powinien wyglądać jak poniżej.


    Kliknij rysunek aby powiększyć

    Ostatnim elementem, który „zakodujesz” będzie betonowa ława pod krawężnikiem. Do tego celu stworzysz własny kod o nazwie ŁawBet.
     
  18. Analogicznie jak do pozostałych elementów dodaj kształt do ławy pod krawężnikiem, a następnie nadaj mu kod ŁawBet

    Program dodał do elementu podzespołu kod o nazwie ŁawBet. Ponieważ jest to nowy kod automatycznie został mu nadany styl Standardowy (stąd jego szary kolor). Zajmiesz się teraz jego zmianą.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  19. Jeśli nie jest widoczny włącz Obszar narzędzi.
  20. Przejdź na kartę Ustawienia. Rozwiń drzewo Ogólne, a następnie Style uniwersalne oraz Style zestawu kodów.
  21. Kliknij prawym przyciskiem myszy na styl Przekrój normalny (zespół) i z listy wybierz Edycja.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  22. W oknie Styl zestawu kodów przewiń suwak na sam dół, aby były widoczne style kodów kształtu. Zwróć uwagę, że nie ma wśród nich kodu ŁawBet. Zaimportujesz go teraz do zestawu.
  23. Kliknij Importuj kody


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  24. Wskaż podzespół i zaakceptuj Enterem Program dodał wszystkie kody z wybranego podzespołu do zestawu styli Przekrój normalny (zespół). Wśród nich znajduje się oczywiście nowy kod ŁawBet.
  25. Kliknij na chorągiewkę w kolumnie Styl w wierszu z kodem ŁawBet, a następnie Kopiuj bieżący wybór.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     
  26. Przejdź na kartę Informacje i zmień nazwę na ŁawBet.
  27. Przejdź na kartę Wyświetl
  28. Dla kierunku widoku Plan zmień kolory wyświetlania na szary (np. kolor nr 254)
  29. Kliknij na wzór Obszar, a następnie Przeglądaj


     
  30. W oknie Paleta wzorów kreskowania wybierz ANSI31
  31. Zaakceptuj wszystkie dokonane zmiany.


    Kliknij rysunek aby powiększyć
     

Twój podzespół jest gotowy do podłączenia do zespołu. Punktem wstawienia standardowo jest miejsce, w którym przy obrysowywaniu zacząłeś polilinię. Możesz to łatwo zmienić. Po zaznaczeniu podzespołu wybierz Zmień początek i wskaż nowy punkt.

W tym ćwiczeniu nauczyłeś się budować podzespoły z polilinii oraz dodawać, tworzyć i edytować kody ich elementów.

Dzięki za wspólną naukę,

Piotr Paluch,
Inżynier Aplikacji AEC
Datech
Tech Data Polska

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×